کامپیوتر دانش

سایت کامپیوتر دانش اموزش نرم افزار های مختلف را میدهد

کامپیوتر دانش

سایت کامپیوتر دانش اموزش نرم افزار های مختلف را میدهد

کامپیوتر دانش

این سایت با اموزش نرم افزار هایی مثل(پاورپوینت/ورد/فتوشاپ و...) به کابران خدمت میکند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

جلسه سوم اموزش پاورپوینت

دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۵۴ ب.ظ | مدیریت سایت | ۰ نظر
 
مرتب سازی (Alignment)
برای مرتب سازی متن نوشته شده در سند پاورپوینت، ابتدا باید مشخص کنید که متن شما به انگلیسی است یا فارسی. اگر متن به فارسی است، باید مکان نما را به طور پیش فرض «راست به چپ» تنظیم کنید. در این صورت با رفتن به خط بعدی، مکان نما به طور پیش فرض در سمت راست قرار می گیرد و واژه ها از راست به چپ نوشته می شوند.
برای این کار از دو آیکون زیر استفاده کنید.   
 
متن های نوشته شده در اسلایدهای پاورپوینت را می توان به چهار بخش «راست چین»، «چپ چین»، «وسط چین» و «چیدمان مرتب از دو سمت» تنظیم کرد.
 
برای تنظیم متن به هر کدام از این چهار حالت، ابتدا پاراگراف مورد نظر از متن را انتخاب و سپس با استفاده از آیکون های مرتب سازی، تغییرات را به پاراگراف اعمال می کنیم.
 
در تصویر زیر آیکون های مرتب سازی را می بینید:
 
این آیکون ها، همانطور که از شکل شان هم پیداست، به ترتیب برای چیدمان مرتب از دو سمت، راست چین کردن، وسط چین کردن و چپ چین کردن پاراگراف انتخاب شده به کار می رود.
به مثال زیر توجه کنید:
 
 
ایجاد لیست
با استفاده از گزینه (Bullets) می توان خطوط نوشته شده را به صورت یک لیست با نماد گرافیکی مشخص تنظیم کرد.
 
 
در تصویر زیر انواع بولت ها را می‌بینید. ما برای تصویر بالا، بولت ساده دایره ای سیاه را انتخاب کرده بودیم.
 
 
با کلیک بر روی گزینه Bullets and Numbering پنجره ای مانند شکل زیر باز می شود:
 
 
همانطور که در تصویر بالا می بینید، می توان تنظیمات بیشتری بر روی بولت ها اعمال کرد. مثلا اندازه و یا رنگ آن را تغییر داد. در تصویر بالا، اندازه بولت به ۱۵۴ افزایش یافته و در نتیجه بولت ها بزرگتر شده است.
 
 
شماره گذاری
برای شماره گذاری یک مجموعه یا یک لیست، از گزینه Numbering استفاده کنید.
 
 
تغییر محل پاراگراف ها با استفاده از گزینه Indent
اگر بخواهید بخشی از متن نوشته شده را با فاصله ای مجزا از متون دیگر به سمت چپ یا راست صفحه منتقل کنید، می توانید از گزینه های Increase Indent و Decrease Indent که در تصویر زیر نشان داده شده، استفاده کنید.
برای اینکار عبارت مورد نظر را انتخاب کرده و با استفاده کلیک بر آیکون سمت راست (Increases Indent) عبارت را به سمت راست و با آیکون سمت چپ (Decrease Indent) عبارت را به سمت چپ صفحه منتقل کنید.
 

 
تنظیم فاصله بین خطوط
برای تغییر اندازه بین خط ها از گزینه Line Spacing که در تصویر زیر نشان داده شده است، استفاده کنید.
 
 
موقعیت قرارگیری متن در اسلاید
با استفاده از گزینه Text Direction می توان موقعیت قرارگیری متن در اسلاید را با زاویه دلخواه مشخص کرد. به طور مثال در تصویر زیر، عبارت منظومه شمسی با ۹۰ درجه چرخش در سمت راست اسلاید نوشته شده است.
 
 
با استفاده از گزینه Align Text می توان متن نوشته شده را به سمت راست، وسط و یا سمت چپ اسلاید انتقال داد.
 
 
 
مرتب سازی متن اسلاید در ستون ها
در درس قبل آموختیم که برای تقسیم بندی اسلاید می توانیم از گزینه Layout از بخش Slides استفاده کنیم. اما گاهی نیاز است که در یک اسلاید، متن را در دو، سه و یا چند ستون درج کرد. برای این کار از گزینه Columns که در تصویر زیر نشان داده شده استفاده می کنیم.
 
 
همانطور که در تصویر می بینید، با انتخاب گزینه 3 Columns متن درج شده در اسلاید در سه ستون چیده شده است. 
 
گزینه Convert to Smart Art
این گزینه، صفحه را به حالت گرافیک ها و اشکال هنری تبدیل می کند. در درس های بعد مشخصا به این بخش خواهیم پرداخت.
 
آشنایی با بخش  Drawing
پنجمین بخش از بخش های زبانه Home، بخشی است با نام Drawing. ابزارها و گزینه های این بخش برای رسم اشکال گرافیکی و ویرایش آنها در یک سند پاورپوینت به کار می رود.
 
 
در سمت چپ این بخش، اشکال گرافیکی کوچکی دیده می شود که با کلیک بر روی هر کدام از آنها، ماوس طوری تنظیم می شود که با حرکت بر روی اسلاید، شکل انتخاب شده ترسیم می شود.
به طور مثال در تصویر زیر از شکل پیکان به سمت راست استفاده شده است.
 
 
می توانید اشکال دیگر را امتحان کنید و بسته به نوع اسلایدتان از آن ها استفاده کنید.
با نگه داشتن ماوس بر روی علامت فلش سمت راست در گوشه اشکال درج شده، کلمه More را مشاهده می کنید. با کلیک بر روی این فلش می توانید شکل های بیشتری را مشاهده کنید.
 
 
گزینه Arrange 
از این گزینه برای تنظیم وضعیت شکل و متن درج شده استفاده می شود.
به طور مثال فرض کنید که از اشکال موجود، شکل ستاره را انتخاب کرده باشید و بخواهید عنوان «ستاره ها در منظومه شمسی» را هم در اسلاید مورد نظر درج کنید. اگر این دو در یک مکان درج شوند، به ناچار باید یکی از آنها «روی» دیگری باشد.
 
 
همانطور که در تصویر بالا می بینید، جمله درج شده بر روی شکل وجود دارد. به دلیل اینکه از بخش Arrange گزینه اول (Bring to Front) را انتخاب کرده ایم. با استفاده از این گزینه، متن انتخاب شده (یا شکل انتخاب شده) در رویی ترین سطح ممکن در یک اسلاید نشان داده می شود.
اگر دومین گزینه (Send to Back) را انتخاب کنیم، تصویر بالا به صورت زیر تغییر خواهد کرد. 
 
 
همانطور که توضیح داده شد، دو گزینه نخست وضعیت شکل و یا متن انتخاب شده را نسبت به کلیه اشیاء در اسلاید مشخص می کنند. یعنی اگر شما ۵ شکل و ۵ متن درج کرده باشید، با انتخاب هر کدام از آنها، می توانید از دو گزینه اول استفاده کنید و شکل یا متن مورد نظر را به رویی ترین بخش سند منتقل کنید. 
اما در صورتی که فقط ۲ شی‌ء داشته باشید، از گزینه سوم و چهارم (Bring Forward) و (Send Backward) هم می توان استفاده کرد.
 
گروه بندی شکل ها
اگر چند شکل را در یک اسلاید درج کنید، هر کدام از آنها را می توانید به طور مجزا تغییر دهید. (مثلا محل آنها را تغییر دهید، کوچک و بزرگ کنید و ...).
اما با استفاده از گزینه Group Objects می توانید همه اشکال را به یک «گروه» تبدیل کنید و تغییرات را به صورت گروهی بر روی آنها اعمال کنید.
برای این کار، ابتدا با نگه داشتن کلید Ctrl در صفحه کلید، همه اشکال را انتخاب کنید.
 
 
سپس از بخش Group Object گزینه Group را انتخاب کنید.
مشاهده می کنید که تمام اشکال به یک «گروه» تبدیل شدند و اکنون می توان تغییرات را به صورت گروهی بر روی آنها اعمال کرد. برای اینکه اشکال را مجددا از حالت گروه خارج کنید، کافی است که بر روی گزینه Ungroup کلیک کنید.
 
 
تنظیم موقعیت شکل درج شده
با استفاده از گزینه های بخش Position Objects می توان موقعیت شکل را در اسلاید تنظیم کرد.
با استفاده از گزینه های بخش Align می توان شکل را به سمت چپ، راست، بالا و پایین منتقل کرد.
 
 
از گزینه Rotate برای چرخش شکل استفاده می شود. می توان شکل را به صورت ۹۰ درجه به سمت چپ و راست چرخاند و یا آن را با تغییر ۱۸۰ درجه ای، معکوس کرد. اگر بخواهید شکل را با درجه دقیق تری بچرخانید، می توانید از گزینه More Rotation Options استفاده کنید.
 
 
آخرین گزینه از بخش Arrange گزینه Selection Pans است. با استفاده از این بخش می توانید به اشیاء، اشکال و متن ها در اسلاید دسترسی راحت تری داشته باشید. باکس عنوان یا محتوا، شکل و یا متن درج شده، و به طور کلی هر چیزی که در یک اسلاید وجود دارد در سمت راست صفحه لیست می شود و با کلیک بر روی هر کدام از آنها، بخش مورد نظر انتخاب می شود.
 
  
 
تنظیم رنگ اشیاء در اسلاید
هر کدام از بخش های تیتر، زیرتیتر و اشکال درج شده در یک اسلاید را می توان به رنگ مجزایی تغییر داد. برای این کار از گزینه Quick Style استفاده می کنیم. برای اعمال رنگ به هر شی‌ء باید ابتدا آن را انتخاب کرد و سپس از رنگ های موجود، رنگی را به آن شی‌ء اختصاص داد. در تصویر زیر، به بخش های تیتر و زیرتیتر رنگ سیاه، و به شکل ماه رنگ سفید اعمال شده است.
 
 
حالت بالا، همانطور که از نام گزینه اش پیداست، به منظور تغییر سریع رنگ هر شی‌ء به کار می رود. اما می توان به هر شی‌ء، به صورت دقیق تری رنگ اعمال کرد و از رنگ های متنوعی نیز استفاده کرد.
برای این منظور از گزینه های Shape Fill و Shape Outline و Shape Effects استفاده می کنیم. 
گزینه های بخش Shape Fill، برای رنگ آمیزی و انتخاب حالت «درون شکل»، به کار می روند.
 
 
همانطور که در پنجره بالا می بینید، Shape Fill از بخش های زیر تشکیل شده است:
Theme Colors: رنگ های متنوع برای رنگ آمیزی درون شکل.
Standard Color: رنگ های اصلی یا استاندارد.
No Fill: داخل شکل را بدون رنگ می کند.
More Fill Colors: برای انتخاب رنگ های بیشتر و متنوع تر برای هر شکل.
Picture: پر کردن شکل با یک تصویر خاص از رایانه.
 Gradient: دادن «شیب» به رنگ ها برای زیباتر کردن رنگ انتخاب شده.
Texture: نمونه بافت های رنگی به منظور زیباتر کردن شکل درج شده در اسلاید.
 
 
گزینه های بخش Shape Outline برای تنظیم خط دور شکل به کار می رود.
 
 
همانطور که در تصویر بالا می بینید، بخشی از این گزینه ها، شبیه گزینه های بخش Shape Fill است. اما کاربرد گزینه های Weight و Dashes به ترتیب زیر است:
 Weight: انتخاب اندازه خط درج شده به دور شکل.
 Dashes: انتخاب حالت خط درج شده به دور شکل. (مثلا می توان خط دور شکل را به صورت نقطه چین، نیم خط و... رسم کرد.)
گزینه های بخش Shape Effect نیز برای درج اثر یا «افکت» به شکل استفاده می شود.
 
 
در تصویر بالا گروه های متفاوتی را می بینید که هر کدام از آنها، نمونه اثر شکل را پس از اعمال افکت به شما نشان می دهد. به عنوان نمونه، گزینه های گروه Shadow عموما یک «سایه» به شکل اضافه می کند و یا گزینه های بخش 3-D Rotation به منظور «چرخش سه بعدی» اشکال به کار می رود. بهتر است بخش های دیگر را در نرم افزار امتحان کنید تا خودتان تغییر اثر ایجاد شده بر روی شکل را ببینید.
 
پیدا کردن و جایگزینی یک واژه در سند
برای پیدا کردن یک واژه در سند از گزینه Find در بخش Editing استفاده کنید.
با کلیک بر روی این گزینه پنجره ای باز می شود که می توانید عبارت مورد جستجو را در آن پنجره تایپ کرده و گزینه Find next را کلیک کنید.
 
 
جایگزینی یک واژه با واژه دیگر
در صورتی که بخواهید به جای یک واژه، از واژه جایگزینی در تمام سند استفاده کنید، باید بر روی گزینه Replace از بخش Editing کلیک کنید.
در این صورت پنجره ای مطابق شکل زیر باز می شود که در بخش Find What عبارت مورد جستجو و در بخش Replace with عبارت جایگزین را تایپ می کنید. سپس گزینه Replace را کلیک کنید. در این صورت واژه جدید، جایگزین واژه قبلی خواهد شد.
 
  • مدیریت سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی